In Nederland zijn er 550.000 kinderen met eczeem. Juist voor deze groep kinderen is het dagelijks smeren van groot belang. Helaas is het voor hen vaak lastig om het smeren structureel vol te houden. De Smeer Beer biedt uitkomst.

De therapietrouw bij kinderen met eczeem wordt door meerdere factoren beïnvloed: het effect van de behandeling, het doseringsgemak, frequentie en het moment van gebruik. Daarnaast wordt de mate van therapietrouw van kinderen bepaald door de ouders. En vooral hierin kan de Smeer Beer* campagne ondersteunen.

Smeer Beer pakket

Met het Smeer Beer pakket, dat uit een poster, stickers, tube-knijper en interactieve video bestaat, kunnen kinderen leren smeren. Hierdoor wordt het smeren meteen een stuk leuker en willen ze dit graag elke dag weer doen. De campagne heeft het meeste bereik en effect als hij in de zogenaamde eerste lijn wordt uitgerold, zo vindt ook apotheker Anne Knelissen van Apotheek St. Andreas: ‘Bij een eerste uitgifte van medicatie in de apotheek, kunnen kinderen vaak wat schichtig zijn. Smeer Beer zorgt ervoor dat kinderen zich meer op hun gemak voelen in de apotheek.’

Indifferent middel erg belangrijk

Bij deze eerste uitgifte is niet alleen het geneesmiddel van groot belang, maar ook de indifferente therapie die de basis vormt van de behandeling bij eczeem. Anne: ‘Veel kinderen krijgen een indifferente crème of zalf voorgeschreven bij een gevoelige of droge huid bij eczeem. Regelmatig smeren helpt om de klachten hiervan te beperken. Ook wordt het indifferente middel vaak voorgeschreven samen met een corticosteroïd die de huid kwetsbaar kan maken. De toevoeging van een indifferent middel is dan heel belangrijk om de huid tussentijds en erna te helpen herstellen en verzorgen. Regelmatig gebruik van een indifferente crème is dus erg belangrijk.’

Goed voor therapietrouw

De campagne Smeer Beer komt volgens Anne de therapietrouw zeker ten goede: ‘Het stimuleert kinderen om op een speelse wijze zichzelf in te leren smeren of zich te laten insmeren door de ouders. De kinderen kunnen bij dagelijks smeren een sticker plakken op de poster, en zo als het ware de Smeer Beer ook insmeren. Wat is er nou leuker voor kinderen dan stickers plakken?! Daarnaast kunnen ze ook leuk meezingen en dansen met de video.’

Ook ouders positief

Ook de ouders die met hun kinderen in de apotheek de voorgeschreven medicatie komen ophalen, reageren doorgaans positief op het initiatief. Anne: ‘Veel ouders vinden de Smeer Beer een toegevoegde waarde, omdat niet elk kind zich rustig laat insmeren en met behulp van de Smeer Beer wordt er meer een ‘momentje’ van gemaakt. Kinderen zijn hier dan bewust mee bezig. Dit maakt het voor de ouders makkelijker.’

ALS EERSTE OP DE HOOGTE?

Volg ons op Facebook en Instagram

*De Smeer Beer campagne is een initiatief van Bipharma.

MAT-NL-2300438